Van egy nagyon ütős font párosod? Szuper! De azt is tudod, hogyan alkalmazd? Beszéljünk kicsit a weboldal tipográfia bevált módszereiről! Ez a blogcikk egy előző bejegyzés folytatása, ha még nem olvastad, kezdj itt és utána térj vissza. 🙂
Ez a téma uncsinak tűnhet addig a pontig amíg szembe nem állítunk két weboldalt, ahol az egyik alkalmazza a bevált módszereket, a másik viszont nem. A weboldalad tipográfiája a webdesign része, ami mindig tesz egy első benyomást a látogatóidra. A betűtípusok helyes használata nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem a felhasználói élmény javításához és az információ hatékony közvetítéséhez is hozzátesz. Még itt vagy? 🙂 Akkor kezdjük!
Kezdjük rögtön a jutalommal! 🙂 Miért szánj rá időt? Miért éri meg foglalkoznia weboldal tipográfiával?
A felhasználóid szeretni fogják a weboldalad, ha könnyen megtalálják a számukra érdekes tartalmakat és akadálytalanul tudnak böngészni. Később is szívesen visszatérnek majd, a kereső pedig megjegyzi, hogy ki mennyi időt töltött el a tartalmaid böngészésével. (A nagy visszafordulási arányt is jegyzi, amit amennyire lehet, szeretnénk elkerülni!)
A jó felhasználói élmény támogatja a keresőoptimalizálást vagy rombolja. Szóval az már tényleg félsiker, ha értékes és olvashatóan tálalt tartalmat osztasz meg. Ahogy fentebb is írtam, a kereső figyeli a felhasználóid viselkedését, és levonja a maga következtetéseit.
Viszont a megfelelően strukturált szöveg, nem csak a látogatóid miatt fontos, hanem segíti a keresőmotorokat a tartalom jobb megértésében, feltérképezésében és indexelésében.
Szeretnéd, ha komolyan vennének? Igazodjon az elvárásaidhoz a megjelenésed! A konzisztens és esztétikus tipográfia megbízhatóságot és professzionalizmust sugall, ami növeli a látogatók bizalmát a márkával szemben. Az alapos tervezés emeli a márkád színvonalát.
Most, hogy beszéltünk az előnyeiről, most következzen a gyakorlati megvalósítása. Hogyan érhető el a jó weboldal tipográfia?
Ha szeretnéd helyesen alkalmazni a betűtípusaid, tervezz a következőkben felsorolt szempontok alapján. Ha ezt a hat pontot figyelembe veszed és megfogadod a tanácsaim, neked is kiemelkedő minőségű weboldal tipográfiád lehet!
Erről már korábban beszéltem. Legfeljebb három, de inkább csak két betűtípus legyen a weboldaladon. A kevesebb itt is több. Egy fontot választhatunk a főcímekhez és egy másikat a folyószövegekhez. (Ezekhez szoktak még használni egy harmadik típust, amiket vagy alcímként, vagy díszítő és kiegészítő információként szoktak használni. Jól működhet, de okosan kell alkalmazni.)
Minden szöveg legyen jól olvasható. A folyószöveg mérete legalább 16 pixel legyen. A címek és alcímek mérete legyen arányosan nagyobb, hogy hierarchiát hozz létre a tartalomban. Legyenek hangsúlyos és kevésbe hangsúlyos szövegeid.
Légy következetes! Weboldalad minden oldalán, és oldalaid minden szakaszában az előre meghatározott betűméretekkel dolgozz! Ne „ugráljanak” szakaszionként a szövegeid az olvasóid szeme előtt.
A megfelelő sorköz segíti a szöveg olvashatóságát. Általában a 1.5-2 közötti sorköz használata javasolt. Kerüld a túl szoros vagy túl széles sorközöket, mindig meg kell találni minden esetben az esztétikus középutat, mivel mindkét véglet megnehezítheti a szöveg követését.
A tipográfiának rugalmasnak kell lennie, hogy különböző képernyőméreteken is jól olvasható maradjon. Ezért szoktunk a webfejlesztésben relatív egységeket használni (em, rem) a fix pixelméretek helyett, így a betűtípusok mérete arányosan növekszik és csökken a képernyő méretéhez.
A szöveg és a háttér közötti kontrasztnak elegendően nagynak kell lennie ahhoz, hogy a szöveg könnyen olvasható legyen. A világos szöveg sötét háttéren működik jól és fordítva. Főleg az olyan webdesign terveknél kell jól kiválasztani a kontrasztarányokat, ahol alapvetően halvány púder vagy pasztell színeket használunk.
Hogyan ellenőrizheted a kontraszt arányokat? Használj online eszközöket! pl: Color Contrast Checker, Color Contrast Accessibility Validator
A szövegeid legyenek jól strukturáltak. Alakíts ki egy állandó hierarchiát, amit következetesen használsz. A h1, h2 és h3 címsorokat szoktunk alkalmazni a folyószövegek tagolásához. (A h4, h5, h6 címkéket használata ritka) A címsorokat helyes sorrendben alkalmazd, ne össze vissza.
A hosszú szövegeid tagold kisebb összefüggő bekezdésekre. Egy bekezdés hossza ideális esetben kb 4-5 mondat. (160-180 szó)
Most már te is érted, hogy a weboldal tipográfia nem egy elvont művészi fogalom, és nem csak esztétikai kérdéseket vet fel, hanem helyes alkalmazása több szempontból is hozzájárul a weboldalad sikerességéhez. Remélem segítség volt számodra ez az bejegyzés és alkalmazod is majd az itt olvasottakat. Hidd el, hogy tényleg sokat jelent! 🙂 Köszönöm, hogy végig olvastad!