Bevezetés
Hogy jön a minimalizmus a webfejlesztéshez? Sok ponton kapcsolódik egymáshoz ez a két fogalom és én ennek NAGYON örülök! Ebben a bejegyzésben beszélek az átgondolt és letisztult webdesign szerepéről és hogy hogyan támogatja a minimalista tervezés a funkcionalitást. Ezen kívül személyes meglátásaimról, benyomásaimról is olvashatsz ebben a cikkben a minimalista szemléletmódról!
… és nem! 🙂 A minimalista megközelítéssel tervezett letisztult webdesign, NEM EGYENLŐ a sablonos és unalmas webdesignnal! Tarts velem és megérted miről beszélek!
Beszéljünk egy kicsit arról, hogy mi az a minimalizmus!
Számomra a minimalizmus egyfajta reakciót és megoldást jelent egy problémára: Rendrakás és lomtalanítás a rendetlenségben, a káoszban.
Nem fogok művtöri órát tartani, de szerintem ezek nagyon érdekes tények! A minimalizmus nagyon sok területen tanít minket valamire, még a vállalkozásunkban is!
Egy kis töri: A minimalizmus a 20. század közepén indult művészeti mozgalomként, különösen a képzőművészet, az építészet és a zene területén jelent meg. A minimalizmus mottója, a „kevesebb több”, a felesleges részletek elhagyását és a letisztultság keresését jelenti. A második világháború alatt a absztrakt expresszionizmus volt a porondon, mint művészeti irányzat. Ez a stílus tele van lendülettel, érzelmekkel és nem utolsó sorban káosszal. Komolyan! Ha nem ismered ezt a stílust, csak írd be a keresőbe és érteni fogod miről beszélek! Az expresszionizmust váltotta fel a minimalizmus, érthető okokból. Az emberek szerettek volna megnyugodni… rendet rakni… a lényegre koncentrálni.
Amikor ezt a cikket írom, nem fenyeget minket háború, ellenben már jó ideje minden platformról igyekszik bombázni minket a média. Egy felgyorsul és túlzsúfolt világban élünk. A figyelmünket követelik és sajnos sokszor sok haszontalan dolog el is lopja az időnket az igazán hasznos és lényeges dolgoktól. Sokan érzékelik a káoszt, ezért vágynak a rendre!
Akik ebben elfáradtak (vagy rosszabbik esetben kiégtek), elkezdtek gondolkodni, hogyan lehetne ezen változtatni? Így kanyarodtunk vissza a gondolathoz, hogy „a kevesebb több”. Ezt az elvet szép lassan elkezdtük alkalmazni életünk minden területén.
Területek, ahol megjelenik a minimalizmus: (néhány példa)
Minimalizmus a fogyasztói szokásokban
Sokan rájöttünk, hogy befolyásolnak és átvernek minket, így már tudatosan kevesebbet vásárolunk és sokkal megfontoltabban. Rengeteg dolog hat ránk tudat alatt, de már több olyan blog, social csatorna és videó is van, ami segít ezeket a „kisördögöket” leleplezni. Igyekszünk tudatosan szakítani a bennünk élő „mindig több” sóvárgással, hogy tényleg akkor vásároljunk csak amikor valós szükségekről és értékekről van szó. 🙂
Minimalizmus az otthonainkban
Vesszenek a haszontalan kacatok! Sokan hobbi szinten lomtalanítunk, halkan megsúgom, hogy ez nekem is szokásommá vált. 🙂 Ha inspirációt szeretnénk gyűjteni, csak fel kell lépni a Pinterestre. Tömegesen töltenek fel tartalmakat ebben a témában, és rengeteg nagyon jó ötlet van fent! Nézd meg én milyen inspirációkat gyűjtök! Katt ide! 🙂
Minimalizmus a lakberendezésben
Otthonainkat igyekszünk praktikusan és nyugtató esztétikával berendezni. Nem véletlenül növekszik folyamatosan a kereslet a különböző designerek, vizuális szakemberek, belsőépítészek és lakberendezők iránt.
Minimalizmus a munkában és a magánéletben
Elképesztően felkapott téma a munka és magánélet egyensúlyának fenntartása! Mindannyian vágyunk arra, hogy sikeresek legyünk legalább ezen a két területen, de hogy mi a siker? A siker egy relatív fogalom. Egyre többen értékelik újra a kapcsolatok fontosságát és a munkával eltöltött idő mennyiségét és minőségét.
Minimalizmus a kommunikációban
Nem csak magánszemélyek, vállalkozók is vannak, akiket minden szempontból leszív a közösségi média, így igyekeznek teljesen kiiktatni vagy minimalizálni a képernyő előtt töltött időt, ill. más alternatívákat keresnek a közösségeik elérésére.
Egyéb terülteken
étkezési szokásokban, hobbikban, pénzügyekben, szakmai területeken és még sorolhatnám…
Minimalizmus a webfejlesztésben és a webdesignban
Weboldal készítés során a minimalizmus több szinten is értelmezhető. Webdesign, weboldal kódolás, weboldal funkciók, tartalmak és kommunikáció módja. A minimalizmus itt is segít a felesleges dolgok elhagyásában, hogy minden szempontból értékteremtő legyen amit létrehozunk.
Weboldal készítés során milyen területeken alkalmazható a minimalizmus?
Webdesign – Kristálytiszta felhasználói élmény tervezés
Színpaletta: Egy jól megválasztott, 2-3 színből álló színpaletta elég ahhoz, hogy egy weboldal esztétikus és igazán harmonikus legyen. Zavarossá válhat a design, ha ennél több színt alkalmazunk. Természetesen a fekete és fehér páros mindig kiegészíti még a választott színeinket.
Tipográfia: Kettő, nagyon maximum három betűtípust érdemes választani, és ezeket is használjuk egységes stílusban. Mire gondolok? Minden betűtípushoz határozzunk meg a különböző képernyőméretekhez igazodó betűméretet, vastagságot, sortávolságot, stb. és ezeket minden oldalon alkalmazzuk következetesen.
Whitespace: Az üres helyektől, az ún. „whitespace”-től sem kell félnünk, mert ezek az üres helyek teremtik meg a hangsúlyokat a weboldalon és ha okosan alkalmazzuk, gyönyörűen tálalják a tartalmainkat, és nem utolsó sorban az oldalon való navigálást is támogatják.
Elrendezés: A minimalizmus jegyében kevesebb színt és kevesebb „díszítő elemet” használunk annak érdekében, hogy a látogató figyelmét a lényeges információkra irányítsuk. A weboldal szakaszainak elrendezésével tudjuk végigvezetni a felhasználó figyelmét egy kijelölt útvonalon. Minél kevesebb „útközben” a zavaró tényező, annál valószínűbb, hogy eléri a célját, ami nagyszerű, hiszen mi is pont ezt szeretnénk!
Navigáció: Egy navigáció akkor működik hibátlanul, ha a felhasználók gyorsan megtalálják a keresett tartalmakat. Ne legyen telezsúfolva haszontalan elemekkel, hanem csak a leglényegesebb és leghasznosabb oldalakat helyezzük el itt.
Weboldal kódolás – Webfejlesztés
Sallangmentes kódolás: A webfejlesztésben a minimalizmus egyik alapelve, hogy a kódot a lehető legkevesebb sorra csökkentsük úgy, hogy ne sérüljön a funkcionalitás. A minimalizmus elveit követve a weboldal kódja sokkal egyszerűbb és könnyen karbantartható lesz. (Ez a frissítéseknél és különböző tovább fejlesztéseknél nagyon fontos!)
Weboldal funkciók
Egyedi kódok és bővítmények minimalizálása: A minimalizmus a webfejlesztésben azt is jelenti, hogy csak azokat a funkciókat építjük be, amelyek valóban szükségesek és ki vannak használva. Megzavarhatja a felhasználóinkat és ronthatja a weboldal betöltési sebességét is, ha túl sok a felesleges elem. Azokat a funkciókat tartsuk meg, amelyek valóban hozzáadott értéket képviselnek. Ilyen megkérdőjelezendő elem lehet pl: a lapozós szekció, galéria szekció, animációk
Külső API-k minimalizálása: A külső API-k a weboldalainkba beépíthető külső szolgáltatások vagy rendszerek. Ezek az API-k teszik lehetővé, hogy különböző alkalmazások, weboldalak vagy szoftverek integrálódjanak és kommunikáljanak egymással. (pl: google maps, időjárás előrejelzés, online fizetés) Itt is mindig meg kell fontolnunk, hogy mi az amire tényleg szükségünk van, mert ezek a szoftverek néha különösen visszavetik a weboldal sebességét!
Kommunikáció és tartalomgyártás
Kristálytiszta célok: Szerintem nem sejtetted, hogy ezt a témát is behozom majd a képbe, de itt is fontos lomtalanítani! 🙂 Weboldal készítés során mindig le kell tisztáznunk, hogy mi a célja a weboldalnak. Mit szeretnél vele elérni? A tanácsom, hogy NE akarj egyszerre mindent megoldani! Legyen 1 fő célja a weboldaladnak! (pl: közösségépítés, szolgáltatások értékesítése, márkaépítés, stb.) Amikor konkretizáljuk és szavakba öntjük a szükségeinket, akkor fogunk tudni megoldást kidolgozni rá.
Célcsoport: Ugye van célcsoportod és tudod, hogy kinek és hogyan kommunikálsz? Ugye értéket teremtesz számukra? Tudom, hogy nagyon nehéz döntést hozni azzal kapcsolatban, hogy milyen emberekre célozzunk, de itt egy tipp számodra. Kezdd el legalább összeírni azokat a csoportokat, akikkel biztos, hogy nem szeretnél dolgozni. Én így kezdtem a saját célcsoportom szűkítését, és végül addig szűkítgettem, hogy megtaláltam a saját közönségem! 🙂
Optimalizált képek: A képek és videók optimalizálása is kiemelten fontos téma! A felhasználóink miatt (és a google keresőmotorai miatt is) nagyon jó, ha gyakran használunk képeket, viszont lényeges, hogy ezek a képek a lehető legkisebb fájlmérettel rendelkezzenek! A képek optimalizálásáról korábban már írtam egy bejegyzést, amit itt elérhetsz: Képek optimalizálása weboldalra
Mit eredményez a minimalizmus a tervezésben?
Gyors weboldalt
A minimalizmus egyik legnagyobb előnye a gyorsabb betöltési idő. Az egyszerűbb oldalak kevesebb adatot használnak, és a kevesebb adat gyorsabban töltődik be. Ez különösen fontos a mobilfelhasználók számára, akik gyakran lassabb internetkapcsolaton keresztül böngésznek.
Javuló felhasználói élményt
Örömmel fognak visszalátogatni hozzád, mert nálad mindig megtalálják amit keresnek és nem bosszantja őket semmi.
Áttekinthető tartalmat
Mivel a látogatóid figyelme nem terelődik el a lényegtelen elemekre, könnyen értelmezik és fogyasztják a tartalmaid.
Javuló konverziót
Ha tetszik a szolgáltatásod és akadálymentes útja van a vásárlásnak, könnyen célba érnek a potenciális ügyfeleid és a vásárlóiddá válnak.
Könnyű karbantarthatóságot
Kevesebb elem esetén sokkal könnyebb frissíteni a designt, javítani az esetleges hibákat, vagy új funkciókat hozzáadni.
Professzionális hatást
Egy minimalista design tiszta és modern benyomást kelt, ami növeli a professzionalizmust és megbízhatóságot sugároz a látogatóid felé.
Rugalmas designt
A kevesebb elem és egyszerű struktúra könnyebben alkalmazható különböző képernyőméretekhez, így a minimalista dizájn gyakran jobban alkalmazkodik a mobil és táblagépes megjelenítéshez.
Az én tanácsaim.
Szuper, de ezt hogyan érd el? Ha még nincs weboldalad, úgy ötletelj, hogy szem előtt tartod a fenntebb felsorolt szempontokat. Ha már van weboldalad, akkor pedig kezdj el lomtalanítani!
Néhány tanács a lomtalanításhoz:
1. Tisztázd le a céljaid és keresd meg a célcsoportod!
2. Amennyire csak lehetséges, egyszerűsítsd a navigációt!
3. Távolítsd el a felesleges és elavult szövegeket és képeket! Frissítsd és aktualizáld a bejegyzéseid!
4. Nézd át a feltöltött képeid és optimalizáld őket!
5. Töröld le a használaton kívüli és felesleges bővítményeket és beépített elemeket!
6. Cseréld le az elavult design elemeket. pl: ami nem reszponzív design elem
7. Teszteld a weboldalad teljesítményét és sebességét! Ez az eszköz még további tanácsokkal is ellát, a betöltési sebesség gyorsításához! –> PageSpeed Insights
Összefoglalás
Már láthatod, hogy a minimalizmus a webfejlesztésben nem csak a gyorsabb betöltési időről szól, hanem támogatja a felhasználói élményt, a fejlesztést, a karbantarthatóságot és végső soron minden aspektusában optimalizálja a weboldalad. Az eredmény egy letisztult, könnyen kezelhető és hatékony weboldal, amely valóban többet nyújt kevesebb erőfeszítéssel.
Remélem hasznos volt számodra ez a bejegyzés! Ha van kedved írd meg majd nekem a lomtalanításod eredményét! 🙂
Viszont ha webdesignert keresel aki ilyen minimalista szemlélettel tervezi meg a weboldalad, keress bátran és beszéljünk a te projektedről! 🙂 –> Itt tudsz tőlem ajánlatot kérni!