Bevezetés
A színek hatalmas szerepet kapnak abban, hogyan érzékelik a látogatóid a weboldalad! A megfelelő színek kiválasztása nem csupán esztétikai kérdés, mert a színpalettád jelentős hatással van látogatóid érzelmeire, a felhasználói élményre, a márka megítélésére és még a konverziós arányra is. Ez a bejegyzés segít abban, hogy megértsd a színek pszichológiáját, és gyakorlati tippekkel látlak el, hogy tudatosan és hatékonyan használhasd saját színeid a weboldaladon.
Most a színelméletnek csak egy apró szegmensét érintjük!
Mielőtt bármibe belemerülnénk szeretném leszögezni, hogy a színelmélet egy hatalmas témakör, és biztosan neked is ismerős az érzés, amikor tanulsz egy témáról és minél több infód van, annál inkább meglátod, hogy milyen keveset tudsz és annál üresebbnek érzed a fejed. Szóval most ennek a hatalmas „tortának” csak egy kis szeletével fogunk foglalkozni a weboldal készítés vonatkozásában.
Miért érdemes a színekkel komolyan foglalkozni?
Mert hatással vannak ránk. Hatással van rád és rám, és hatással van weboldalad látogatóira is.
A tény az tény
Hiába próbálunk mentegetőzni azzal, hogy mi milyen tudatosak és racionális gondolkodásúak vagyunk… sajnos nem vagyunk azok. Rengetegszer engedünk a legkülönbözőbb impulzusoknak, számtalanszor döntünk csupán az érzelmeinkre alapozva (Nem, nem csak a nők és gyerekek!) és sokszor nagyon szubjektíven ítélünk meg dolgokat. Ezért fordulhat elő az is, hogy a színeknek van ún. „lélektana”.
Színekkel kapcsolatos alap reflexeink
Kultúránkból adódóan vannak általános reflexeink. Például nálunk nyugaton a fekete a gyász színe, amíg keleten a fehér. Ez nekünk furcsa, nekik viszont teljesen evidens.
Vannak szubjektív reflexeink is. Egy weboldal esetében például azért szükséges meghatározni pontosan a célcsoportod, mert a felhasználóid színérzékelése olyan tényezőktől is függhet, mint a nemük, az életkoruk, kultúrájuk, de lényeges lehet akár még a vallási meggyőződésük is.
Színek jelentéstartalma nálunk
Piros: A szenvedély, erő és szeretet színe, de gyakran jelezheti a veszélyt vagy a tiltást is.
Fehér: A tisztaság, ártatlanság és béke színe, gyakran kapcsoljuk össze az ünnepi alkalmakkal.
Fekete: Hozzá társuló szavak a gyász és a komolyság, különösen a halál és a veszteség kifejezésére használják. Ugyanakkor a fekete az elegancia színe is.
Kék: A nyugalom, hűség és bizalom színe.
Zöld: A természet, élet és remény színe, gyakran környezetbarát gondolkodással és egyfajta megújulással kapcsolják össze.
Sárga: Az öröm, optimizmus és energia színe, de ha túlzásba visszük frusztráló hatást kelthet.
Narancs: Az energia és kreativitás színe.
Lila: A spiritualitás, misztikum és nemesség színe.
Rózsaszín: A gyengédség, szeretet és romantika színe, ami gyakran főként a nőiesség és fiatalság kifejezésére szolgál.
Barna: A stabilitás, földhöz kötöttség és megbízhatóság színe, amely lehet a természet és a vidéki élet szimbóluma is.
Néhány alap fogalom
Ha nem először foglalkozol a színek témájával, ezt a bekezdést akár át is ugorhatod, vagy csak fusd át emlékeztetőül.
Színkör
A színkör egy gyakran használt vizuális eszköz, amely segít megérteni az elsődleges, másodlagos és harmadlagos színek kapcsolatát. A színek elhelyezkedése a színkörön megmutatja, hogy milyen színek kombinálhatók egymással harmonikus módon.
Elsődleges színek: Azok az alapszínek, amelyekből minden más színt keveréssel létrehozhatunk. (piros, kék, sárga)
Másodlagos színek: Az elsődleges színek keveréséből jönnek létre. (narancs=piros + sárga, zöld=kék + sárga, lila=kék + piros)
Harmadlagos színek: Az elsődleges és a másodlagos színek keveréséből létrejött színek.
Színkapcsolatok (Színsémák)
Monokróm színek: Egyetlen szín különböző árnyalatai és tónusai, amelyek harmonikus, egységes megjelenést eredményeznek.
Komplementer színek: Két, egymással szemben elhelyezkedő szín a színkörön, amelyek kontrasztos és dinamikus hatást keltenek együtt.
Analóg színek: Három egymás mellett lévő szín a színkörön, amelyek együtt harmonikus és nyugodt megjelenést biztosítanak.
Színrendszerek
RGB: Az RGB színrendszer a vörös (Red), zöld (Green) és kék (Blue) színek kombinációját használja a monitorokon a színek létrehozásához. pl: rgb(239, 195, 102)
HEX: A HEX színkód egy hatjegyű számsor, amely a digitális tervezésben az RGB színek reprezentálására szolgál. pl: #efc366
CMYK: A CMYK színrendszer a cián (Cyan), bíbor (Magenta), sárga (Yellow) és fekete (Key) színek keverékét alkalmazza a nyomtatásban a színek előállítására. pl: CMYK(0%, 18%, 57%, 6%)
Weboldal készítés során az RGB és a HEX kódokat használhatjuk, nyomtatott anyagaink elkészítéséhez pedig a CMYK a megfelelő választás.
Kontraszt
A kontraszt a különböző színek közötti eltérés mértéke, amely segít kiemelni a vizuális elemeket és fokozza azok láthatóságát. Minden weboldal számára kulcsfontosságú!
Területek, amelyekre nagy hatással vannak a színek:
Felhasználói élmény (UX)
Igazság szerint nem az a lényeg, hogy konkrétan milyen színű a weboldalad, hanem az, hogy mennyire egyszerű kezelni. Egy jól kitalált színpaletta egyik legnagyobb előnye, hogy a felhasználóid könnyen meg fogják érteni a weboldalad működését, mert minden harmonikus, olvasható és elérhető lesz számukra, így örömmel fogják böngészni a tartalmaid. A következetes színhasználatnak köszönhetően pontosan érteni fogják milyen funkciót hol tudnak elérni, milyen elemek kattinthatóak és hogyan tudnak továbblépni. (Mert okosan vezeti a figyelmüket a megfelelő helyekre.)
Konverzió
A fentebb említett következetes tervezésnek köszönhetően jól fog konvertálni a weboldalad. Mivel segítve van a felhasználód és végig tud haladni a megcélzott útvonalakon. Mik lehetnek ezek a célok? pl: vásárlás, hírlevélre való feliratkozás, csoporttagság, követők toborzása, stb.
Márkaépítés
A jól megválasztott színeid építik a márkád és emlékezetessé tesznek. Azt hiszem erről felesleges is bővebben beszélnem.
Hogyan válaszd ki saját színeid a weboldaladhoz?
Értsd meg a célcsoportod!
Ismerd meg és értsd meg a célcsoportod! Ez az első és az egyik legfontosabb lépés. A honlapod elsősorban nekik készül, ezért az ő igényeikhez kell igazítanunk mindent és tényleg csak másodlagos dolog az, hogy a te szívedhez mi áll közel. Miért? Mert vállalkozásod weboldala nem neked készül, hanem érted!
Minden weboldal készítés előtt érdemes vizualizálnunk, hogy a leendő célközönséged milyen oldalt böngészne örömmel. A célcsoportod meghatározásáról korábban már írtam ebben a bejegyzésben: Weboldal készítés alapjai
Ötletelj!
Ha megvan, hogy a közönségednek megfelelően nagyjából milyen színekben érdemes gondolkodnod, indulhat az ötletelés!
Inspirálódáshoz használd a következő oldalakat: huemint, moodboardcreator, colormind.io, paletton.com vagy látogass el a pinterestre!
Légy következetes!
El kell dönteni, hogy egy alapvetően világos vagy inkább egy sötét alap hátterű weboldalt szeretnél és érdemes 1db fő színt kiválasztani és hozzá még 1 vagy 2 kiegészítő színt. Egyszer kell jól kitalálni a különböző elemek színeit és utána következetesen használni.
Ügyelj a használhatóságra!
Mindig tartsd szem előtt, hogy a weboldalad egy marketingeszköz. Természetesen törekedni kell arra, hogy a magadénak érezd és illeszkedjen az ízlésedhez, mert így fogod örömmel használni, viszont mindig törekedj arra, hogy hibátlanul funkcionáljon, és valóban támogassa a vállalkozásod!
Tartalmaid olvashatóságát itt tudod ellenőrizni: coolors.co, webaim.org
Összefoglalás
A színek helyes megválasztása a weboldaladhoz egy nagyon fontos és hasznos dolog. Viszont azt is meg kell jegyezni, hogy ez csak az egyik összetevője a webdesignnak. Ha hasznos volt számodra ez a bejegyzés, ajánlom figyelmedbe a következő cikket is: Ezek a betűtípusok működnek jól a weboldaladon Köszönöm, hogy végigolvastad!